Lørdag den 31. marts bliver sidste dag, hvor der kan købes kaffe, croissanter og billetter i 7-Eleven-kioskerne på Espergærde station og Rungsted station.
Lukningerne skyldes en faldende indtjening, oplyser DSB i en pressemeddelelse.
- Det er ærgerligt, at det ikke er lykkedes at holde butikkerne rentable, så der kan være en kiosk på stationerne. Men der har simpelthen ikke været handlende kunder nok i butikkerne, siger Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør i DSB Kommerciel.
Forsøgte sig med frisksmurte sandwich
Alene omsætningen på billetsalget er faldet med 40 pct. det seneste år. Blandt andet fordi otte ud af ti af DSB’s kunder i dag betjener sig af DSB’s digitale platforme, når de køber billetter og søger information om deres rejser.
Der er blevet gjort forsøg på at holde indtjeningen oppe ved at lokke kunderne til med varer som eksempelvis frisksmurte sandwich til at tage med på farten. Det har ikke været nok, trods en stor indsats fra personalet.
Det har ifølge DSB været medvirkende til den svigtende indtjening i butikkerne, hvor salget af andre varer også er præget af, at flere af de rejsende underholder sig gennem de elektroniske medier i stedet for at købe blade og magasiner.
- Der er blevet gjort forsøg på at holde indtjeningen oppe ved at lokke kunderne til med varer som eksempelvis frisksmurte sandwich til at tage med på farten. Det har ikke været nok, trods en stor indsats fra personalet, siger Aske Wieth-Knudsen.
For de togkunder, der hidtil har købt deres billet i 7-Eleven butikken, kan de fremover rejse på Rejsekort eller købe billetten andre steder som i DSB’s App, i DOT’s App, i DSB’s netbutik på dsb.dk eller i DSB’s billetautomat på stationen, i 7-Eleven på stationen i eksempelvis Kokkedal eller ved at kontakte DSB’s kundeservice på tlf. 7013 1415.